Alla inlägg den 13 december 2007

Av Tony Johansson - 13 december 2007 12:21

Till skillnad från många människor, så gillar jag Västra Götaland. De gamla gränserna mellan landstingen var väldigt konstiga, skulle ex jag resa från min gamla hemstad Borås till Göteborg, passerade jag förr genom tre landstingskommunala områden, vilket är ganska märkligt med tanke på att resan är ca 6 mil lång. Om jag däremot reste norrut, kunde jag fara ca 25 mil, förbi Åmål, och vidare en bra bit mot Säffle, innan jag passerade en enda gräns.


Så i grunden är jag positiv till regionen,  och kanske främst till regionförsöket. Försöket inte bara en förändring i geografin, utan också helt nya ansvarsområden, såsom miljö, infrastruktur och kultur.


Men när detta väl är sagt, måste jag framföra en oro och kritik kring den utveckling som just nu präglar vårt Västra Götaland. De ekonomiska prognoserna visar förvisso på överskott, som brukligt är i goda konjunkturer. Men det visas också på en alarmerande hög kostnadsutveckling, drygt 6,5% (mot index som ligger på 3,7%), vilket är ett tydligt tecken på majoriretspartiernas oförmåga att styra verksamheterna.


Jag är uppriktigt sagt orolig över den utveckling som kommer bli fallet när konjunkturen viker och arbetslösheten stiger, om inte (s), (c) och (fp) tar tag i de problem som är så uppenbara när man läser delårsrapporteringen. Det som förr ansågs vara majoritetens styrka, är nu dess största prövning - vi står inför faktum att det inom bara några få år riskerar bli ett miljardunderskott i Västra Götaland. Ett underskott som kommer leda till massnedskärningar á la 90- tal, om inget görs. Som Miljöpartist tycker jag det är ansvarslöst med sådan politik. Vi måste på ett betydligt kraftfullare sätt arbeta för att i goda tider få kontroll över kostnadsutvecklingen, så att de dåliga tiderna inte innebär devalvering av vårdutbudet.


Dock verkar majoriteten inte intresserad av det, på en rak fråga från vårt oppositionsråd Stefan Kristiansson om majoriteten avser vidta några åtgärder, svarade regionstyrelsens ordförande att "nej, inte just nu". Ett olyckligt svar, om du frågar mig...

Presentation

Omröstning

Vilket humorgäng är roligast av följande?
 Knäpp Upp
 Hasse & Tage
 Nöjesmassakern
 Helt Apropå
 Lorry/Yrrol
 Reuter & Skoog
 Detta har hänt
 Kvarteret Skatan
 Hipp hipp
 Solsidan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards