Alla inlägg den 3 april 2009

Av Tony Johansson - 3 april 2009 13:01

Kloka ord från en klok kille i Skåne. Miljöpartiets Regionråd i Skåne, Anders Åkesson, ondgör sig över regeringens marknadsfundamentalistiska övertro på att privata krafter ska bedriva buss och tågtrafik, något som riskerar dränera de regionala möjligheterna till en god kollektivtrafiksutveckling. Läs Åkesssons artikel!

Av Tony Johansson - 3 april 2009 11:40

I år var det nära att jag valde att strunta i hela tjottaballongen, men i morgon bär det av till årsmöte för Miljöpartiet i Västra Götaland. Herrljunga är värdort den här gången. För eders undertecknad, som varit på dem alla, så känns det i år, för första gången, inte så särskilt inspirerande.


Jag vet inte riktgit varför, men förmodligen börjar det kännas så när man går i funderingar kring att börja planera för livet efter den politiska insatsen. Det som förr om åren kändes som en folkfest känns numer som en plikt. Ännu en helg som går åt pipsvängen med, den sjunde på raken...


Men lite kul blir det förstås att få vara med som stöttepelare åt MP Melleruds ombud Sarah, som för första gången ska åka och vara med på ett möte utanför sin hemort.  Jag känner överhuvudtaget en stor tillförsikt för alla nya, fräscha krafter (oavsett ålder) som nu börjar befolka vårt parti. Det börjar bli dags för en generationsväxling. Och då menar jag inte rent åldersmässigt - som 33- åring skulle jag i övriga partier knappt ha påbörjat min politiska insats. Men det är hög tid att vi som kom med under 80- och 90- talen, och alltsedan dess innehaft många och tunga uppgifter inom MP, det är hög tid att vi börjar planera för livet efter den politiska insatsen.


Vi bör i stället entusiasmera dem som kommit med under 00- talet, så de  vill ta över dessa tunga uppdrag.  Sen om de råkar vara 20 år eller 60, det spelar faktiskt ingen roll. Men det är viktigt att vi möjliggör för de nya medlemmarna att ta över, att finna nya vägar att lösa problemen på. Samma visioner - nya lösningar.


Jag är skitstolt över att tillhöra ett parti som arbetar enligt devisen att en politiker inte bör inneha samma uppdrag längre än maximalt 9 år internt, 12 år externt.  För egen del är jag inne på mitt 6:e år som politisk sekreterare, och trots att jag alltså utan problem kan fortsätta lika länge till, så undrar jag vem som skulle tjäna på det? Partiet? Undertecknad? Nej, devisen "ingen är oersättlig" är en av de sannaste deviser jag känner till, och för egen del skulle det vara spännande att prova på något annat. Därför känns det som att det är dags att börja planera för framtiden, för tiden efter den politiska insatsen. Har du några tips på vad man borde hitta på, så tages de tacksamt emot. Själv försöker jag övertala syrran om att vara med och starta en caféverksamhet. Att klena mackor och svänga maränger - det vore en utmaning, det...

Presentation

Omröstning

Vilket humorgäng är roligast av följande?
 Knäpp Upp
 Hasse & Tage
 Nöjesmassakern
 Helt Apropå
 Lorry/Yrrol
 Reuter & Skoog
 Detta har hänt
 Kvarteret Skatan
 Hipp hipp
 Solsidan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards