Alla inlägg den 4 november 2008

Av Tony Johansson - 4 november 2008 08:22

I vårvintras tippade jag den allsvenska tabellen med Kalmar som given etta. Så här framåt höstkanten känns det som att jag i det stora hela träffat ganska rätt. Möjligtvis hade jag lite väl lågt ställda förväntningar på mitt eget hemmalag Elfsborg, trodde lite väl högt om Norrköping och lågt om Trelleborg, men annars ser mina tips ut att ligga ganska nära den förväntade slutställningen.


Så här tippade jag i vårvintras:



1. Kalmar FF (åter dags för ett hårt satsande lag i medelstor stad)

2. IFK Göteborg

3. Malmö FF

4. Halmstad

5. Elfsborg (sorry, men vem ska göra målen)

6. Djurgården

7. Helsingborg

8. Örebro

9. GAIS

10. Hammarby

11. IFK Norrköping

12. AIK

13. Gefle

14. GIF Sundsvall

15. Ljungskile (överraskar alla genom att inte bli sist)

16. Trelleborg

Av Tony Johansson - 4 november 2008 08:08

Så har de första vallokalerna öppnat portarna i det stora landet i väster. Själv är jag lite nervös, eftersom jag vid förra presidentvalet trodde på en vinst för Kerry mot Bush, men fick se mina förhoppningar grusade, måhända efter en ganska tät rösträkning.


Nu tror jag på vinst för Obama mot McCain, kanske främst för att en McCain- seger skulle innebära fyra år av tumhållande för att den åldrige mannen inte ska trilla av pinn. Pahlin som president vore nämligen spiken i kistan för det transatlantiska samarbetet, som varit tämligen frostigt det senaste åren, trots viss islossning i samband med finanskrisen.


Vinner Obama, vilket jag både hoppas och tror, så är min fromma förhoppning också att han omger sig av duktiga rådgivare när det gäller bl.a miljö -och klimatfrågor. Det finns en slags logik i att den presidentkandidat som haft ordet "förändring" som sitt stora signum, också borgar för en förändring i USA:s inställning kring de stora framtidsfrågorna.


Precis som finanskrisen kräver klimatkrisen en internationell samling. Precis som i fallet med finanskrisen är USA i mångt och mycket den nation som bär den största skulden till det uppkomna läget. Och precis som med finanskrisen är USA i mångt och mycket den nation som avgör huruvida vi lyckas lösa krisen med klimatet eller inte. I detta arbete känns det mer förtroendefullt med en demokrat som president i USA. Därför håller jag tummarna för Obama.

Presentation

Omröstning

Vilket humorgäng är roligast av följande?
 Knäpp Upp
 Hasse & Tage
 Nöjesmassakern
 Helt Apropå
 Lorry/Yrrol
 Reuter & Skoog
 Detta har hänt
 Kvarteret Skatan
 Hipp hipp
 Solsidan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards