Alla inlägg den 24 januari 2008

Av Tony Johansson - 24 januari 2008 21:56

Det är ganska länge sedan nu, som Miljöpartiet bytte namn till Miljöpartiet de Gröna. Detta skedde 1985, om jag inte minns fel, och namnet har sedan dess blivit väl inarbetat hos de flesta. Nu reses dock krav på att byta namn igen, den här gången till De Gröna, ett namn som jag tycker känns mycket olustigt, rentav motbjudande.


Historiskt intresserad som jag är, får namnet "De Gröna" mig att tänka på antikens Rom, under den tid då den förfärliga Caligula var kejsare. Det är ett bra tag sen, snart 2000 år har gått, men ännu brukar den "lille Stöveln" (som Caligula betyder) betraktas som en av de mest grymma regenterna genom tiderna. Men vad har detta med "De Gröna" att göra, undrar du kanske?


Jo, den grymme kejsaren hyste förutom en särskild passion för grymheter, också ett stort intresse för hästkapplöpning. Och prasina factio, De Gröna, var Caligulas favoritlag. Detta lag tvingades alla sedan göra till sina favoriter, ty när några supportrar råkat heja på De Vita, utbrast den missnöjde kejsaren: "Jag önskar att det romerska folket bara hade en hals!" Och eftersom Caligulas stora intresse, vid sidan av hästsporten, var just att att skära halsen av folk, så får man ju förstå att de stackars kuvade romarna snabbt kände sig manade att tvingas heja på De Gröna.


Kejsarens favorit bland De Gröna hette för övrigt Incitatus, och denne fick snart ynnesten att utnämnas till konsul och levde därefter i en marmorbyggnad bredvid stallet. Incitatus är, såvitt jag vet, den hittills ende häst genom världhistorian, som nått så högt uppsatta uppdrag. Huruvida han uppskattade utnämningen (eller huruvida Romarna uppskattade att få en häst till konsul), förtäljer inte historien...


Men men, det är väl bara en historienörd som jag, som protesterar mot ett eventuellt namnbyte av Miljöpartiet de Gröna av den anledningen...

Presentation

Omröstning

Vilket humorgäng är roligast av följande?
 Knäpp Upp
 Hasse & Tage
 Nöjesmassakern
 Helt Apropå
 Lorry/Yrrol
 Reuter & Skoog
 Detta har hänt
 Kvarteret Skatan
 Hipp hipp
 Solsidan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards