Alla inlägg den 27 januari 2008

Av Tony Johansson - 27 januari 2008 23:43

Som sagt, den här helgen har jag inte gjort något särskilt. Njutit av solen, putsat fönstren, varit ute och promenerat. Och gjort hallonsaft. På grund av trasig frys, råkade jag komma över flera liter hallon. Så för den som kommer förbi, så bjuds det på hallonsaft den närmsta tiden.


När jag var färdig hade jag inget att göra, och satte mig därför och klinkade lite på klaviaturen. Hade tydligen hallonsaft i hjärnan, för ut kom en visa om hallonsaft, och en gammal man som suktade efter starkare drycker. En nonsensvisa förvisso, men bättre att ha sysselsatt sig med att göra nonsens, än att inte göra något. Texten följer nedan. Vill ni ha låten, så mailas den över för den som anmäler intresse...


1.

Som en liten pilt, jag satt i en berså,

på en liten filt, där farsan kröka på.

Dropparna han spillt, fick mig att hicka vilt.

men när jag had slickat i mig,

så sa mamma då!


Vet hut nu min lille gosse,

du som huvet har på skaft,

För känner du utav törsten,

så finns det ju hallonsaft!


Refr.

Jag vill ha,

drycker som är starka.

Starka.

Men mamma hon ville inte,

att jag skulle smaka sprit,

Hon sa du är för liten,

och sprit hör inte dit.

För många spriten fångar,

din pappa har blir fast,

därför får du hallonsaft.


2.

Sen så blev ja större, myndig blev ja då,

och ja satt och tänkte: ja vill pröva på.

Men min lilla fästmö, som jag hade kär,

Hon sa till mig låt bli,

för se spriten den tär.


Vet hut nu min lille fästman,

du som huvet har på skaft,

om strupen är full utav damm,

så finns det ju hallonsaft!


Refr.

Jag vill ha,

drycker som är starka.

Starka.

Men inte ens när vi giftes,

fick jag välan smaka sprit,

Bland alla fagra löften,

jag lova att va vit.

Och trots att jag med ett vinglas,

försvann ut och tog en rast,

så var däruti hallonsaft.



3.

Sen så blev jag gammal, flytta in på hem,

När vi skulle äta, tänkte jag igen.

Att jag ville smaka, starkt nån enda gång,

Men när som jag hade hällt upp,

tog skötarn hand om.


Vet hut nu min lille gubbe,

du som huvet har på skaft,

förbjudet det är med nubbe,

Här blir bara hallonsaft.


Refr.

Jag vill ha,

drycker som är starka.

Starka.

Men sköterskan sa anamma,

du får inte dricka brus.

Hon sa du är för gammal,

din mage tål ej rus.

Och när vi byter blöja,

så vill jag inte nej,

torka lös skit mer på dej.


4.

Sen så blev jag död, ja stod hos sankte Per

Neråt syntes glöd, jag tänkte inte där.

Jag har varit snäller, jag har varit rar,

Men sen tänkte jag att spriten,

hos djäveln dom har.


Säg Per får jag vandra ner dit,

fast jag har vart ganska snäll?

Jag tror att där finns en del sprit,

jag vill festa till i kväll.


Refr.

Jag vill ha,

drycker som är starka.

Starka.

//Men inte ens ner hos djäveln,

fick jag välan smaka sprit,

han sa: Allt vin är där uppe,

Här nere så väntar slit.

Nån gång kan det kanske hända,

att du får en liten rast,

och ett glas med hallonsaft.//




Som sagt, en nonsensvisa, det blev det...

Presentation

Omröstning

Vilket humorgäng är roligast av följande?
 Knäpp Upp
 Hasse & Tage
 Nöjesmassakern
 Helt Apropå
 Lorry/Yrrol
 Reuter & Skoog
 Detta har hänt
 Kvarteret Skatan
 Hipp hipp
 Solsidan

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards